Nabíjení elektromobilů: AC a DC a jejich rozdíly
Nabíjení elektromobilů: AC a DC a jejich rozdíly
Pohon a zdroj energie jsou pro elektromobily klíčové a nejvíce otázek se točí kolem způsobu jejich nabíjení. V této oblasti panuje mnoho mýtů a nejasností. Pojďme si proto vysvětlit rozdíly mezi typy nabíjecích stanic a jak rychle mohou elektromobily nabíjet.
Dva druhy proudu: AC a DC
Elektrický proud může být:
• Střídavý (AC - Alternating Current)
• Stejnosměrný (DC - Direct Current)
Střídavý proud je základní formou pro přenos energie v elektrické síti, protože jej lze efektivně přenášet na dlouhé vzdálenosti s menšími ztrátami. Naproti tomu většina moderních elektronických zařízení, včetně elektromobilů, potřebuje stejnosměrný proud pro napájení baterií. Tento typ proudu je nezbytný pro zařízení závislá na baterii, jelikož umožňuje uložení energie ve formě chemické energie.
Nabíjení AC
Při nabíjení střídavým proudem (AC) proud nejprve proudí do palubní nabíječky zabudované v automobilu, která ho transformuje na stejnosměrný (DC) proud vhodný pro baterii. Proto je důležité zvolit automobil s dostatečně výkonnou palubní nabíječkou, protože tento komponent určuje rychlost nabíjení.
AC nabíjecí stanice
AC nabíjecí stanice propojuje elektrickou síť s palubní nabíječkou, která řídí přeměnu proudu a bezpečnostní prvky pro komunikaci s vozidlem. Stanice také monitoruje maximální odebíraný proud dle aktuální kapacity sítě, čímž pomáhá předcházet přetížení. Díky své cenové dostupnosti a snadnější instalaci se AC stanice často využívají v domácnostech k nočnímu nabíjení. Jsou až desetkrát levnější než DC nabíjecí stanice.
Pokud ale automobil disponuje pouze palubní nabíječkou s výkonem 3,7 kW, nebude schopný nabíjet rychleji. Pro vyšší rychlost nabíjení je tedy nutné přejít na DC nabíjecí stanici.
Nabíjení DC
DC nabíjení, neboli rychlonabíjení, probíhá prostřednictvím DC nabíjecí stanice, která přemění střídavý proud na stejnosměrný a posílá jej přímo do baterie elektromobilu. Tento způsob obejde palubní nabíječku, což umožňuje podstatně rychlejší nabíjení, protože proud přichází přímo do systému řízení baterie (BMS).
DC nabíjecí stanice
Tyto stanice jsou technologicky náročné a nákladné, proto se nacházejí hlavně u hlavních dopravních tepen. Standardní výkon je obvykle 50 kW, což je dvojnásobek oproti většině AC stanic. Ultrarychlé stanice nabízejí výkon až 180 kW a některé dokonce dosahují až 250 kW.